mandag den 7. december 2015

Innovationsprocessen


  1. Hvorfor stiger omkostningerne igennem et innovationsprojekt? 
  2. Brug Pentathlon-modellen til at forklare forskellige udgifterne i de forskellige faser.  
  3. Hvad er forskellen på åben og lukket innovationsproces for en virksomhed?
  4. Hvad er forskellen på push og pull modeller til at forklare hvor innovationer kommer fra?
  5. Overvej: Er jeres ide fremkommet via push eller pull?
  6. Diskuter, om der er brancher, hvor det er mest oplagt at anvende push-modellen? Og er der brancher, hvor det giver bedst mening at anvende pull-strategien?


4 kommentarer:

  1. Bjørn og Peter

    1: Hvorfor stiger omkostningerne igennem et innovationsprojekt?
    Fordi der hele tiden skal udvikles og satsningen bliver større og større. Alt bliver dyre og for at udvikle sig må man satse

    2: Brug Pentathlon-modellen til at forklare forskellige udgifterne i de forskellige faser.
    fase 1: ingen rigtig udgifter i fase 1 fase 2: special viden, undersøgelse af marked, udvikling af typisk teknologi fase 3: mere teknologi udvikling, meget specialisering

    3: Hvad er forskellen på åben og lukket innovationsproces for en virksomhed?
    Lukket: innovationen internt i virksomheden eller gruppen (outside in)
    åpne: samarbejder med kunder og eksterne part om udvikling (inside out)

    4: Hvad er forskellen på push og pull modeller til at forklare hvor innovationer kommer fra?
    Push: selv forsker og udvikler (lukket)
    Pull: undersøg behov ved andre parter og kunder og så udvikler

    5: Overvej: Er jeres ide fremkommet via push eller pull?
    pull, fordi vi så et markets problem med at finde og købe gave ideer og udvikler der udfra en produkt

    6: Diskuter, om der er brancher, hvor det er mest oplagt at anvende push-modellen? Og er der brancher, hvor det giver bedst mening at anvende pull-strategien?
    Push: er for eksisterende virksomheder, der gerne vil have et bedre og mere innovativ produkt.
    Pull: er for nye virksomheder, fordi de ser et problem og gør noget ved det

    SvarSlet
  2. 1. Hvorfor stiger omkostningerne igennem et innovationsprojekt?
    - Man skal bruge flere og flere ting.

    2. Brug Pentathlon-modellen til at forklare forskellige udgifterne i de forskellige faser.
    - Fase 1: Der er ingen udgifter, det er egenkapital
    Fase 2: Bruge penge på nye ting eller nye forsøg.
    Fase 3: Finjustering, købe det sidste man mangler for at få et resultat

    3. Hvad er forskellen på åben og lukket innovationsproces for en virksomhed?
    - Der er om de inddrager andre virksomheder.

    4. Hvad er forskellen på push og pull modeller til at forklare hvor innovationer kommer fra?
    - Kunden spiller en meget mere central rolle i pull modellen, da der er tale om markedsbehov som bliver omsat til nye produkter.
    - I push modellen handler det om forskning og udvikling processen.

    5. Overvej: Er jeres ide fremkommet via push eller pull?
    - Jens og Daniel: Pull modellen.
    - Ann og Funder: Pull modellen

    6. Diskuter, om der er brancher, hvor det er mest oplagt at anvende push-modellen? Og er der brancher, hvor det giver bedst mening at anvende pull-strategien?
    - Nike: Push modellen
    - Apple: Push modellen

    SvarSlet
  3. 1. Hvorfor stiger omkostningerne igennem et innovationsprojekt?

    i starten af innovationsprojektet er udgifterne begrænset, fordi at man stadigvæk er i idefasen. Senere bliver omkostningerne større fordi at det produkt man har udviklet skal produceres og lanceres

    2. Brug Pentathlon-modellen til at forklare forskellige udgifterne i de forskellige faser.

    henvises til spg 1.

    3. Hvad er forskellen på åben og lukket innovationsproces for en virksomhed?

    den lukkede innovationsproces er virksomhedens interne ressourcer og det er medarbejdernes forskning, viden, markedsanalyser, produktionsudstyr, kapital og lign. Og det er det som er afgørende for kvaliteten.
    den åbne innovationsproces inddrages parter der kan være med til realisere vores idé. Det kan sammenlignes med E-ticks fase, hvor at vi skal have fat i en programmør som kan lave vores betalingsprogram.


    4. Hvad er forskellen på push og pull modeller til at forklare hvor innovationer kommer fra?

    I push modellen står virksomhedens medarbejdere for innovationen, kunden spiller en begrænset rolle i slutprocessen. Pull modellen er trukket frem af ens behov, kunden spiller en central rolle.

    5. Overvej: Er jeres ide fremkommet via push eller pull?
    design ved push og medicinalindustrien ved pull.

    6. Diskuter, om der er brancher, hvor det er mest oplagt at anvende push-modellen? Og er der brancher, hvor det giver bedst mening at anvende pull-strategien?

    design ved push og medicinalindustrien ved pull.

    SvarSlet
  4. 1. Hvorfor stiger omkostningerne igennem et innovationsprojekt?: i startprocessen koster det ikke penge at få en ide, hvorimod når man skal til at udvikle og afprøve ideen så begynder der at komme omkostninger, og til sidste hvor man skal markedsføre ens produkt så koster det også.

    2. Brug Pentathlon-modellen til at forklare forskellige udgifterne i de forskellige faser:
    idegenerering: oftest gratis, kun ved hjælp eller råd indenfor det område vi ønsker at lave en ide på, kan der blive brug for en lille udgift.
    Innovationsproces: udvidet research, det er her man tager de forskellige forholdsregler, med hvordan firmaet skal være, hvad man skal have. (penge på analyser, tid, lokaler)
    Implementering: Det er her man begynder at fremstille det såkaldte produkt, som man evt. kan stå men i hånden. ( penge på produktet, samt andre maskiner).
    Mennesker og organisation: det er her man finder de sidste mennesker for at man kan få firmaet til at fingere eller køre i det hele taget. (penge på løn)
    Innovation og samfundsudvikling: Det er her den internationale konkurrenceevne kommer i spil.(penge på udvidelse af firmate og det kan være internationalt)
    Innovationsstrategier og konkurrenceevne: Det er her firmaet finder ud af hvilke mål de ville nå og hvordan de evt. ville nå de gældende mål. (der skal bruges på at kunne nå det såkaldte mål man har valgt, kan være i alle former)
    Diffusion marked produktpprocesservice : Det er har man skulle kunne forklare kunder/andre personer.

     
    3. Hvad er forskellen på åben og lukket innovationsproces for en virksomhed?
    Åben innovationsproces: Der er her man inddrager andre kunder, samt leverandører i firmaet. (bruger fagfolk, programmører, med risiko for de stjæler idéen)
    Lukket innovationsproces: Du tænker på dine medarbejders forskning, og det foregår internt i firmaet. Der kan man sikre idéen er ens egen, og ingen konkurrence er.

    4. Hvad er forskellen på push og pull modeller til at forklare hvor innovationer kommer fra?
    Push: at man har en ide der bare skal på markedet, om kunder ønsker dette produkt eller ej.
    Pull: det er sådan hvor man placeres ideen ud fra hvad kunder ønsker, at ideen opstår ud fra hvad andre ønsker.

    5. Overvej: Er jeres ide fremkommet via push eller pull?
    Den er fremkommer ar pull og lidt push.



    6. Diskuter, om der er brancher, hvor det er mest oplagt at anvende push-modellen? Og er der brancher, hvor det giver bedst mening at anvende pull-strategien?
    We don't know! Do you understand ma friend!

    SvarSlet