B) Besvar følgende spørgsmål:
- Belbin har beskrevet 9 forskellige teamroller. Hvad er forskellen på tænkeroller, sociale roller og handleroller?
- Beskriv de 9 forskellige roller med 3 ord til hver rolle.
- Snak om i gruppen, hvilken rolle I selv har?
- Hvorfor er det vigtigt at vide, at der findes forskellige roller i et team? Hvad kan man bruge det til?
- Hvilken af de 9 roller er vigtigst? hvorfor?
C) Skriv jeres svar på spørgsmål 1-5 ind i kommentarfeltet herunder. (Copy-paste evt. fra word)
1. Tænkeroller: Tænkerollen fokuserer på ideer, analysering af bestemte situationer med spacielviden på bestemte områder.
SvarSlet2. Sociale roller: Fokus på den sociale relation og at kunne kommunikerer og god til at kordinerer inden for ens gruppe og er udavendt og entuatiastisk og er ofte med til at skabe et godt klima.
3. Handleroller: Være resultatorienteret og være den der ønsker at få sager startet og afsluttet.
Idéperson: Kreativ, urealstisk, nye vinkler
Analysator: Kritisk, Objektiv og virkelighedsbestemt
Specialist: Specialviden, engageret og isoleret
Koordinator: Ansvar, beslutningstager og overblik
Kontaktskaber: Udadvendt, overblik og nysgerrig
Formidler: Orienteret, udadvent og iagttagende
Opstarter: Rastløst, resultatsøgende og stadig
Organisator: realistisk, praktisk og stdig
Afslutter: Omhyggelig, samvittighedsfuld og perfektionist
4. Man er nødt til at kende i hinanden for at vide hvor man står
5. Analysaotr og organisator.
Kritisk: vigtigt i politik - virkelighedsbestemt - fordi i politik er det virkeligheden som man har med at gøre.
Organisator: vigitgt for at f tingene ført ud i livet - så det ikke bare blive ved snakken.
Idepersonen er nok ikke den vigtige efter ideen er blevet opfundet
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet1:
SvarSletTænkeroller: eftertænksom person, finder løsninger, undersøger problematiske punkter og kender til specialviden
Socialeroller: Fordeller arbejdet eller sørger for alle ved hvad de skal, skaber kontakt til netværk og formidler ud
Handleroller: den der udfører og handler, for skrevet ned og begynd/afslutter handlingerne
2:
Ideperson: krativ, løsninger, ny vinkel.
Analysator: rationel, kritisk, analytisk.
Specialist: tekniske færdigheder, isoleret, selvtillid.
Koordinator: ansvarlig, overblik, stræbende.
Kontaktskaber: kommunikerende, nysgerrig, udadvent.
Formidler: iagttagende, fleksibel, ubeslutsom.
Opstarter: rastløs, påstålig, handlekraftig.
Organisator: pålidelig, praktisk, ufleksibel.
Afslutter: omhyggelig, perfektionistisk, vedholdende.
3: Har talt om
4: Fordi det vigtigt at man gør det man er god til, det er nødvendigt med forskellige egenskaber for at kunne gennemfører et ordenlig projekt. For at komme videre hvis man er gået i stå og for at kunne gennemfører det bedst muligt.
5: Man kan sige uden nogen koordinater til at holde system og orden går det i kaos. men man kan ikke sige nogen er vigtigst da alle er nødvendigt for at få et godt produkt.
1. Belbin har beskrevet 9 forskellige teamroller. Hvad er forskellen på tænkeroller, sociale roller og handleroller?
SvarSletTænkeroller:
Det er her at man fokusere på forskellige ideer samt at det er her man analysere de forskellige ting, det man dykker ned i den enkelte ide man nu her og tænker over alle de forskellige ting der nu engang skal til.
sociale roller:
Her udvælger man de folk som man skal gøre de forskellige ting samt. Det er her man tager fat i de evt. og de samarbejdsaftaler man skal have op at kører.
Handleroller:
Det er her man begynder på ideen og det er også her man får afsluttet de forskellige områder indenfor selve ideen.
2. Beskriv de 9 forskellige roller med 3 ord til hver rolle.
Ideperson: kreativ, urealistisk, glemsom.
Analysator: selvtillid, isolation, skeptisk.
Specialist: specielviden, engagement, isolation.
Koordinator: beslutningstager, prioriterer, overblik.
Kontaktskaber: udadvendt, entusiastisk, nysgerrig, kontaktskaber.
Formidler: socialt orienteret, udadvendt, diplomatisk og fleksibelt.
Opstarter: dynamisk, restløs, utålmodig og stædig.
Organisator: realistisk, praktisk, pålidelig.
Afslutter: omhyggelig, samvittighedsfuld, perfektionistisk, vedholdende.
3. Snak om i gruppen, hvilken rolle I selv har?
Chris er en analysator, opstarter,
Mette er ideperson.
Anders: Ideperson
Ann-sophie: Formidler
4. Hvorfor er det vigtigt at vide, at der findes forskellige roller i et team? Hvad kan man bruge det til?
Fordi så er det nemmer at gå til opgave og dele opgave ud efter hvad folk er gode til.
5. Hvilken af de 9 roller er vigtigst? hvorfor?
Ideperson.
lavet er Mega seje chris
SletMax, Frederik W. Og Marie
SvarSlet1. Belbin har beskrevet 9 forskellige teamroller. Hvad er forskellen på tænkeroller, sociale roller og handleroller?
Tænkeroller: tænkningen dominerer i form af nye ideer.
Sociale roller: Tage beslutninger og have overblik og kunne kommunikere.
Handleroller: organisere noget, få noget afsluttet.
2. Beskriv de 9 forskellige roller med 3 ord til hver rolle.
Idéperson: kreativ, urealistisk, idéskabende.
Analysator: rationel, objektiv, kritisk.
Specialist: teknisk, selvtillid, faglighed.
Koordinator: beslutning straffende, tillidsvækkende, manipulerende.
Kontaktskaber: udadvendt, entusiastisk, nysgerrig.
Formidler: orienteret, iagttagende, fleksibel.
Opstarter: rastløs, dynamisk, stædig.
Organisator: realistisk, praktisk, ufleksibel.
Afslutter: omhyggelig, samvittighedsfuld, vedholdende.
3. Snak om i gruppen, hvilken rolle i selv har?
4. Hvorfor er det vigtigt at vide, at der findes forskellige roller i team? Hvad kan man bruge det til?
Hjælpe hinanden, vide hinandens færdigheder og udvide ens færdigheder.
5. Hvilken af de 9 roller er vigtigst? Hvorfor?
Idépersonen.
1. Tænkeroller: Tænkerollen fokuserer på ideer, analysering af bestemte situationer med spacielviden på bestemte områder.
SvarSlet2. Sociale roller: Fokus på den sociale relation og at kunne kommunikerer og god til at kordinerer inden for ens gruppe og er udavendt og entuatiastisk og er ofte med til at skabe et godt klima.
3. Handleroller: Være resultatorienteret og være den der ønsker at få sager startet og afsluttet.
Idéperson: Kreativ, urealstisk, nye vinkler
Analysator: Kritisk, Objektiv og virkelighedsbestemt
Specialist: Specialviden, engageret og isoleret
Koordinator: Ansvar, beslutningstager og overblik
Kontaktskaber: Udadvendt, overblik og nysgerrig
Formidler: Orienteret, udadvent og iagttagende
Opstarter: Rastløst, resultatsøgende og stadig
Organisator: realistisk, praktisk og stdig
Afslutter: Omhyggelig, samvittighedsfuld og perfektionist
4. Man er nødt til at kende i hinanden for at vide hvor man står
5. Analysaotr og organisator.
Kritisk: vigtigt i politik - virkelighedsbestemt - fordi i politik er det virkeligheden som man har med at gøre.
Organisator: vigitgt for at f tingene ført ud i livet - så det ikke bare blive ved snakken.
Idepersonen er nok ikke den vigtige efter ideen er blevet opfundet